با عرضه آیپد در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰ ٬ اپل معنای تازه ای به تبلت ها بخشید و با همه انتقاد ها در روز های نخستین معرفی آیپد٬ این محصول به سرعت جای خود را در میان طرفداران باز کرد. از آن روز تاکنون همواره فروش آیپد سیر صعودی داشته است و این استقبال اپل و آیپد را به عنوان سطلان دنیای تبلت های ده اینچی تبدیل کرده است . به طور میانگین در هر سه ماهه اپل بیش از ۱۵ میلیون آیپد را به دست مشتریان می رساند و تقریبا می توان گفت که حداقل تاکنون هیچ تبلت ده اینچی نتوانسته است حتی به نصف فروش آیپد نزدیک شود. بنابراین شرکت های سازنده تبلت های آندروید سعی در ورود به بازاری را داشتند که حداقل خبری از آیپد در آن نباشد و آن بازار تبلت های هفت اینچی بود. 

بنابر آخرین تحقیق مرکز Pew Research ٬ سهم آندروید از بازار تبلت ها در سال گذشته ۱۵ درصد در مقابل و آیپد با داشتن سهم بالای ۸۱ سلطان بازار بود. اما در پایان سال ۲۰۱۱ آمازون تبلت ۷ اینچی کیندل فایر را با قیمت باورنکردی ۱۹۹ دلار عرضه کرد و در آخرین آمار گرفته این این تبلت ۷ اینچی به تنهایی ۲۱ درصد از سهم ۴۸ درصدی آندروید را از آن خود کرده است. دلایل پیروزی این تبلت هفت اینچی را می توان در دو دلیل اصلی خلاصه کرد٬ قیمت ارزان و نبودن رقیبی مثل آیپد در بازار هفت اینچی ها. 
نبود آیپد در بازار هفت اینچی فرصت مناسبی برای شرکت ها ایجاد کرده بود که تبلت های هفت اینچی خود را در بازاری که اپل در آن وجود ندارد به راحتی به فروش برسانند و قیمت کم این تبلت ها نیز عطش مشتریان را برای خرید بیشتر می کرد. تبلت هفت اینچی کیندل فایر آمازون خود به تنهایی تقریبا به اندازه تمامی تبلت های ده اینچی آندرویدی فروش کرد. به طور مثال سهم تمامی تبلت های گالاکسی سامسونگ در این تحقیق تنها ۸ درصد بود و وقتی ۸ درصد سهم تمامی تبلت های سامسونگ را در کنار یک تبلت هفت اینچی آمازون قرار می دهیم به موفقیت تبلت های هفت اینچی بیش از پیش پی می بریم. این بازار پر سود باعث شد که گوگل نیز با همکاری ایسوس اولین تبلت خود که اتفاقا آن نیز هفت اینچی است را عرضه کند. 
در بعضی از سایت ها با بررسی آمار ارائه شده توسط Pew Research گفته شد که تبلت های هفت اینچی و ارزان آندرویدی در حال دزدین بازار تبلت ها از آیپد هستند در حالی که اپل رقیب هفت اینچی برای آنان فعلا ندارد. 


مدتی است شایعات بسیار قابل مستندی مبنی بر عرضه آیپد مینی توسط اپل منتشر شده است که تقریبا تمامی منابع از کنفرانس اپل در ۱۷ اکتبر برای معرفی آیپد مینی خبر می دهند. استیو جابز در سال ۲۰۱۰ ایده یک تبلت هفت اینچی را یک ایده کاملا اشتباه توصیف کرد هرچند که بعد ها مشخص شد که استیو جابز نیز در سال ۲۰۱۱ رضایت خود را مبنی بر عرضه آیپد مینی اعلام کرده بود ولی چرا باید اپل وارد بازار هفت اینچی ها شود؟ 
اولین و بزرگترین دلیل همانطور که قبلا اشاره شد اپل تنها با عرضه یک آیپد هفت اینچی ارزان می تواند در جلوی افزایش فروش تبلت های هفت اینچی آندرویدی را بگیرد٬ خالی کردن بازار تبلت های هفت اینچی برای اپل در گذر زمان برابر از دست دادن هرچه سریعتر بازاری است که زمانی فاتح آن بوده پس آماده کردن یک شوالیه هفت اینچی برای فرستادن به میدان نبرد هفت اینچی برای اپل گریز ناپذیر خواهد بود و دلیل دوم عرضه آیپد مینی ارزان قیمت را می توان برای پرکردن یک خلا قمیتی در محصولات اپل دانست. اپل در آیپاد و آیفون یک رنج قیمتی بین ۹۹ تا ۸۰۰ دلار ارائه می کند که تقریبا برای هر کاربر با هر بودجه یک محصول آیپاد یا آیفون قابل خرید است اما در آیپد اوضاع به این گونه نیست و رنج قیمتی آیپد بین ۴۹۹ دلار تا بالای ۸۰۰ دلار می باشد بنابر این عرضه یک آیپد ارزان قیمت که خلا قیمتی بین ۱۹۹ دلار تا ۴۹۹ دلار را پر کند برای اپل کاملا منطقی به نظر می رسد. 

با همه این توضیحان بهتر است کمی پرامون روز های بعد از عرضه آیپد مینی صحبت کنیم. عرضه این محصول به طور کاملا واضح بر روی فروش چهار محصول تاثیر خواهد گذاشت . 

۱- The Amazon Kindle Fire HD
آمازون با موفقیتی که در عرضه کیندل فایر داشت تصمیم به ارائه یک شوالیه قدرتمند تر و همچنان ارزان قیمت کرد. مطمئنن طرفداران اپل و آیپد هیچگاه قصد خرید یک تبلت هفت اینچی آندرویدی را نخواهند داشت اما Amazon Kindle Fire HD در صورت عدم عرضه آیپد مینی به طور واضح فروش بسیار خوبی از جانب کاربران آندروید خواهد داشت. کیندل فایر اچ دی که از یک نسخه آندروید کاملا دست کاری شده و آمازونی استفاده می کند به دلیل ارزان بودن و کاملا قابل دسترس بودن تقریبا در اکثر مناطق دنیا فروش خوبی خواهد داشت اما اگر آیپد مینی عرضه شود به طور حتم ارزان خواهد بود و اپل با فروشگاه های زیادی که در اکثر کشور های دنیا دارد نیز این محصول را به یک محصول کاملا در دسترس تبدیل می کند بنابراین با صورت ساده می توان گفت شوالیه جدید آمازون در صورت عرضه ایپد مینی با افت فروش زیادی مواجه خواهد شد . 

۲- Nexus 7 
تبلت نکسوس هفت گوگل که با همکاری ایسوس منتشر شده نیز حکایتی به مانند Amazon Kindle Fire HD دارد.اگر یک آیپد مینی با بیش از ۲۰۰ هزار اپلیکیشن اختصاصی با قیمتی مشابه یا کمی بیشتر نکسوس هفت در بازار باشد بعید به نظر می رسد این محصول گوگل با استقبالی مواجه شود. در کنار آن٬ نکسوس هفت گوگل با تمامی امکاناتی که دارد ضعف های بزرگی مانند نداشتن دوربین پشت و عدم قابلیت اتصال به شبکه ۳G را نیز در کارنامه خود دارد. البته شایعاتی نیز مبنی بر عرضه یک نکسوس هفت که قابلیت ۳G را نیز داشته باشد به گوش می رسد اما تا آن روز٬ نکسوس هفت فعلی شانسی در برابر رقیب با سابقه خود ندارد. 

۳- Apple iPod touch
بله درست متوجه شدید٬ عرضه آیپد مینی به طور واضح بر روی فروش آیپاد تاچ تاثیر خواهد گذاشت. آیپاد تاچ محصول دوست داشتنی است٬ یک محصول بسیار نازک٬ زیبا و با امکان اجرای نرم افزار های آیفون٬ اما ارزان ترین آیپاد تاچ ۲۰۰ دلار قیمت دارد و اگر آیپد مینی با قیمتی مشابه آن عرضه خواهد شد بعید به نظر می رسد کسی آیپاد تاچ چهار اینچی را به یک آیپد ترجیح دارد

۴- The RIM BlackBerry PlayBook
تبلت جذاب بلاکبری در میدان جنگ پر تلاطم تبلت ها تا قبل از معرفی os 7 برای آن رنگ فراموشی به خود گرفته بود . براساس آخرین اعلام بلاکبری٬ در سه ماهه دوم ۲۰۱۲ تنها این شرکت توانسته است ۱۳۰ هزار تبلت playbook را به فروش برساند و اگر آنرا در مقابل ۱۷ میلیون فروش ایپد قرار دهیم٬ متوجه میشویم که این تبلت مدت هاست بازی را به آیپد باخته است اما با عرضه os 7 برای این تبلت امکان گرفتن جان دوباره وجود خواهد داشت اما باید گفت با عرضه آیپد مینی٬ تنها نور های امید این شرکت کانادایی مبتنی بر فروش بهتر playbook برای همیشه خاموش می شود. تقریبا تمامی بررسی های موجود حاکی از آن است که این تبلت با قیمت و مشخصات سخت افزاری ای که دارد هیچ شانسی برای مقابله با آیپد مینی ندارد و با عرضه آیپد مینی این محصول کاملا از دور خارج می شود. 

به نظر می رسد که با یک شوالیه جدید از اپل روبرو هستیم٬ شوالیه ای که اپل به یک میدان نبرد جدید خواهد فرستاد و همچنین به نظر می رسد که اپل با دست پر وارد این میدان خواهد شد٬ براساس آخرین خبر ها که توسط نیویورک تایمز منتشر شده٬ تولید آیپد مینی چند هفته ای است که آغاز شده و همچنین اپل برای توانایی پاسخ گویی به تقاضای کاربران٬ در قدم اول فروش بیش از ۱۰ میلیون آیپد مینی را تولید خواهد کرد که مشتریان مثل آیفون ۵ در انتظار های چند هفته ای نمانند. به نظر باید تا ۱۷ اکتبر صبر کرد و به آخرین شوالیه اپل سلام کرد.