تبلیـغ لوگـوی پپـسی روی مـاه، دروغ بـود!

سرکار رفتن میلیون ها ایرانی و اشتباه مسلم رسانه ای

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


دیشب، در آخرین ساعات 16 خرداد 1391 برابر با ۵ ژوئن ۲۰۱۲، بسیاری از مردم ایران، به پشت بام ها شتافتند تا تبلیغ پپسی کولا بر روی ماه را مشاهده کنند، ولی در کمال تاسف این اتفاق حادث نشد و ظاهرا این هم یکی دیگر از دروغ های رسانه ای بود.

گزارش های برخی سایت ها به نقل از سایت انتخاب حکایت از آن دارد که صدها هزار نفر از مردم ایران راس ساعت 11 و نیم دیشب در آخرین ساعات 16 خرداد ماه 91 با حضور بر پشت بام ها، دقایق طولانی به ماه خیره شدند تا شاید تبلیغ پپسی کولا را روی ماه ببینند!

این در حالیست که گروهی از مردم همان دقایق نخست، پشت بام را ترک کردند و به دروغ بودن این خبر، پی بردند، اما بسیاری نیز تا لحظاتی پیش، به ماه خیره شده بودند! نکته عجیب تر آنکه، گروه دیگری از مردم حتی تا پاسی از نیمه شب گذشته با طرح این مسئله که "ایران با کشورهای غربی، تفاوت زمانی دارند" همچنان به ماه خیره شده بودند!

پوزش گروه پرشین استار از مخاطبان

همه شما دوستان میدونید که به ندرت پیش میاد تا خبر ناصحیح یا غیر موثقی از گروه منتشر بشه ولی این خبر خاص با توجه به سوژه جذاب و در پی انتشار اون از سایت ایسنا و همینطور بازنشر آن از رسانه هایی چون انتخاب، ظهور 12، شنیده ها، انعکاس و ... شاید به نوعی ساده انگاری شد و بدون اینکه تحقیق بیشتری صورت گیرد خبر فوق در ایمیل های گروه هم قرار گرفت و به اطلاع شما دوستان عزیز رسید.

گرچه احتمال وقوع چنین رویداد عجیب و خارق العاده ای در دنیای مدرن کم نیست و برخی نیز معتقدند این طرح تحقیقاتی طی آینده ای نزدیک اجرایی می شود، اما همان بهتر که فعلا در لیست شایعات قرار گرفت. چراکه هرچند این رویداد از نظر تکنولوژیک اتفاقی حیرت انگیز محسوب می شود اما از نظر ارزشهای انسانی، اتفاقی ناجـــور به حساب می آید. 

نکته قابل تامل این رویداد، اتفاق غیرمنتظره ای است که برای باورهای مردم پیش می آید، چرا که بر اساس اغلب فرهنگ های جوامع مختلف، ماه نمادی از قداست است لذا مخدوش کردن چهره آن برای مردم اتفاقی باورنکردنی و هولناک به شمار می آید. بطوریکه در فرهنگ ما ایرانیان و خصوصا برای بچه ها، از ماه به تعبیری تحت عنوان مهتاب خانم یاد می شود که چنین شخصیتی در اذهان کودکان ما نمادی از مهربانی، لطافت و ظرافت است. لذا اگر این نماد فرهنگی جای خود را به یک بیلبورد تبلیغاتی دهد که هر شب لوگویی متفاوت از شرکت های مطرح و ثروتمند دنیا بر روی آن قرار گیرد، هیچ معلوم نیست که چه بر سر باورهایمان خواهد آمد!

در شرایط کنونی که شاهدیم تبلیغات به سمت انحطاط جوامع پیش می رود و آگهی جای آگاهی را گرفته است، بروز این رویداد گویای این واقعیت است که عده ای از هر چیز (حتی پدیده های طبیعی مثل ماه) حاضرند برای تبلیغات و مصرف گرایی جامعه استفاده کنند و با ادامه یافتن چنین روندی، ماه هم کم کم به صورت یک ملعبه در اختیار بخش های تبلیغاتی مدرن قرار می گیرد و گاه و بیگاه ناچاریم تبلیغات زشت و زیبایی را در زیر نور آرامبخش مهتاب نظاره گر باشیم.

http://20ist.com/archives/11494