گروه خبری GSM: عصر پس از کامپیوتر؟ بله، این همان چیزی است که هم اکنون در آن به سر می بریم و همچنان تبلت ها در حال قورت دادن بازار کامپیوتر هستند. طبق اطلاعات جدیدی که NPD منتشر کرده، انتظار می رود که بازار فروش تبلت ها از ۷۲.۷ میلیون واحد در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۳۸۳.۳ میلیون واحد در سال ۲۰۱۷ برسد. برای مقایسه بد نیست که بدانید فروش جهانی PC در سال ۲۰۱۱ تقریبا ۳۵۲.۸ میلیون دستگاه بوده و البته فروش فصل چهارم ۲۰۱۱ نسبت به سال قبل کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش نارنجی از techcrunch، علاوه بر اینکه این اعداد و ارقام در خصوص تبلت ها قابل اعتنا هستند، نکته جالب تر این است که بخش بزرگی از این رشد در اختیار بازارهای نوظهور بوده است. پیش بینی می شود بازارهای و برند های نوظهور و نوپا از سهم ۳۶ درصدی فروش در سال ۲۰۱۱ به سهمی بیش از ۴۶ درصد در سال ۲۰۱۷ دست یابند.

جریان خروشان تبلت ها -با وجود بازارهای نوظهور و برندهای تازه- تنها به آی پد وفادار نمانده است. برای مثال گزارش NPD نشان می دهد که برند نوظوهوری همچون Aakash در هند، توانسته از نام شناخته شده ای همچون دل پیشی بگیرد. در حال حاضر مناطقی همچون چین و آسیا اقیانوسیه از نظر ضریب نفوذ تبلت ها و همچنین برندهای نوظهور در صدر قرار دارند. اما برزیل، هند، روسیه و دیگر کشورها هم در حال تبدیل به قدرت بزرگی در بازار خرید تبلت هستند. البته بیشتر این رشد، مدیون پردازنده ها کم مصرف و تبلت های ارزان تر از ۱۰۰ دلار بوده و خواهد بود.

این موسسه تحقیقاتی اعتقاد دارد که زمینه رشد دیگر این بازار، خود پلتفرم تبلت و کارایی آن به نسبت پیشرفت های تکنولوژیک است. به گونه ای که این سیر تکامل از چگالی پیکسل بالاتر شروع شده و سپس به سمت کارایی بالاتر میل پیدا خواهد کرد. در نمودار زیر می توانید پیش بینی رشد تبلت ها بر اساس چگالی پیکسل نمایشگرهای شان را ببینید.



و جالب تر از همه -خواه قبول داشته باشید یا خیر- این است که به نظر می رسد مایکروسافت احتمالا یکی از رقبای بزرگ بازار تبلت در آینده خواهد بود. طبق اطلاعات جمع آوری شده از بازار آمریکا توسط موسسه تحقیقاتی ان دی پی، ۳۹ درصد از دارندگان تبلت می گویند که یکی از گزینه های بسیار مهم آنها هنگام انتخاب تبلت بعدی، داشتن سیستم عامل ویندوز است.