بازار داغ ارائه گزارش های مالی سال ۲۰۱۱ حسابی داغ است و پس از گزارش اپل و خبر سه شرکت سامسونگ، موتورولا و نینتندو ، حالا نوبت به بررسی گزارش مالی شرکت نوکیا می رسد. چیزی که در این گزارش بیش از همه به چشم می آید، این موضوع است که نوکیا هنوز صدرنشین بازار جهانی فروش موبایل است. 

گزارشی که دو روز پیش منتشر شده، میزان فروش اسمارت فون ها در دنیا و همچنین میزان فروش کلی گوشی موبایل شرکت های مهم این کارزار را منتشر کرده است. طبق تحقیقات انجام شده اپل با فروش ۳۷ میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند در صدر جدول اسمارت فون ها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ ایستاده است که این به معنی قبضه کردن ۲۳.۹ درصد از این بازار است. سامسونگ هم با فروش ۳۶.۵ میلیون اسمارت فون و سهم ۲۳.۵ درصدی از بازار جهانی بر روی سکوی دوم ایستاده است. نوکیا هم توانسته سکوی سوم را از آن خود کرده و با فروش ۱۹.۶ میلیون اسمارت فون در سه ماهه چهارم ۲۰۱۱ سهم ۱۲.۶ درصدی از بازار را به دست آورد.


sa-mobile-phones-q42011.png

اما هنگام محاسبه کل گوشی های موبایل فروخته شده در سه ماهه سوم سال گذشته و همچنین کل فروش سال ۲۰۱۱ دنیای موبایل، داستان به کلی متفاوت است. نوکیا در سال گذشته بیش از ۴۱۷.۱ میلیون دستگاه گوشی موبایل فروخته است که از این مقدار ۱۱۳.۵ میلیون دستگاه متعلق به سه ماهه آخر سال است. در سال ۲۰۱۱ نوکیا صاحب ۲۶.۹ درصد سهم در بازار جهانی موبایل بوده و سامسونگ در جایگاه دوم بعد از نوکیا قرار می گیرد. 

سامسونگ در سال گذشته بیش از ۳۲۷.۴ میلیون دستگاه موبایل فروخته که ۹۵ میلیون دستگاه متعلق به سه ماهه آخر سال است و سهم ۲۳.۱ درصدی را برای این شرکت به ارمغان آورده است. اما اپل در سال گذشته تنها توانسته ۹۳ میلیون دستگاه فروش داشته باشد که سهم ۸.۳ درصدی بازار را به وی اختصاص داده است. این شرکت در سه ماهه چهارم سال گذشته ۳۷ میلیون دستگاه موبایل فروخته است. بقیه فروش موبایل در ۲۰۱۱ با ۷۱۳.۹ میلیون دستگاه، در اختیار دیگر شرکت های تولید کننده موبایل بوده است. 

میزان کل فروش موبایل در سال ۲۰۱۱ هم تقریبا ۱.۶ میلیارد دستگاه در کل جهان برآورد شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۱۴ درصدی در استفاده مردم از این ابزار همراه را نشان می دهد. برخی آمارها هم نشان می دهد که هم اکنون در سراسر دنیا بیش از ۶ میلیارد گوشی موبایل فعال بوده و به شبکه متصل هستند. 

به نظر شما در سال ۲۰۱۲ سرنوشت این شرکت ها چگونه ورق خواهد خورد و شاهد چه تغییری در این جایگاه ها (و مهمتر از آن تکنولوژی ها) خواهیم بود؟